Czy audytor to zawód dla ciebie? Jeśli masz zdolności analityczne, jesteś osobą sumienną i dokładną, to masz duże szanse na sukces. Na początek sprawdź, jak zostać audytorem pracującym w firmie lub na własny rachunek!
Dobrze czujesz się w obszarze finansów, IT, zarządzania, a do tego masz „oko” do szczegółów i łatwość poruszania się w gąszczu przepisów? To dobre podstawy, by rozpocząć karierę w obszarze controllingu. Jak zostać audytorem, jakiego wykształcenia i certyfikatów potrzebujesz? Sprawdź!
Jakie są obowiązki audytora wewnętrznego? Gdzie pracują tacy specjaliści?
Audytor wewnętrzny to osoba zatrudniona na stałe w firmie lub innej instytucji. Podstawowym zadaniem takiego audytora jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą usprawnić procesy, zapewnić większą wydajność i poprawić osiągane wyniki finansowe. W praktyce audyt wewnętrzny polega na kontrolowaniu poszczególnych obszarów działalności organizacji. Audytor może przeprowadzać:
- audyt operacyjny – analizę zasobów, procesów i towarzyszących im ryzyk;
- audyt finansowy – kontrolę sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa lub instytucji pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami;
- audyt zgodności – sprawdzenie, czy organizacja działa zgodnie z przepisami obowiązującymi w jej sektorze, środowisku lub na terytorium;
- audyt informatyczny – kontrolę procesów IT pod kątem ewentualnych ryzyk.
Audytorzy wewnętrzni są najczęściej zatrudniani na stałe w dużych korporacjach, a także w niektórych urzędach.
Czym zajmuje się audytor zewnętrzny?
Praca audytora zewnętrznego do pewnego stopnia przypomina tę wykonywaną przez audytorów zatrudnionych na stałe. Wymaga również podobnych kompetencji. Podstawowa różnica polega na tym, że audytor zewnętrzny jest niezależnym specjalistą, niezwiązanym w żaden sposób z instytucją, której działania kontroluje.
Audyt zewnętrzny można zlecać regularnie lub doraźnie, np. gdy pojawią się nieprawidłowości lub problemy z realizacją procesów. Audytor może przyglądać się różnym obszarom działania firmy – IT, finansom, działalności operacyjnej, ale także wybranym projektom.
Jak zostać audytorem zewnętrznym? Jeśli nie masz jeszcze doświadczenia ani kontaktów biznesowych, najlepiej zatrudnić się w firmie audytorskiej. Nie będziesz musiał wówczas przejmować się pozyskiwaniem zleceń, przeprowadzaniem ustaleń czy podpisywaniem umów z klientami. Z czasem wielu audytorów decyduje się na założenie firmy i pracę na własny rachunek.
Jak zostać audytorem? Czy potrzebujesz dodatkowych uprawnień?
Jak zostać audytorem wewnętrznym lub zewnętrznym? Tacy specjaliści są szeroko poszukiwani na rynku pracy. Zanim jednak rozpoczniesz pracę w zawodzie audytora, musisz dobrze się do tego przygotować. Formalne wymagania dla przedstawicieli tego zawodu obowiązują tylko w przypadku zatrudnienia w instytucjach publicznych (zgodnie z ustawą o finansach publicznych). Są to:
- posiadanie obywatelstwa polskiego lub kraju należącego do UE;
- posiadanie wykształcenia wyższego, co najmniej w stopniu licencjata;
- pełna zdolność do czynności prawnych oraz wszystkich praw publicznych;
- niekaralność, w tym również za przestępstwa skarbowe;
- znajomość norm ISO;
- dobra znajomość przepisów obowiązujących w danej branży.
Jeśli zamierzasz szukać pracy w innych miejscach niż instytucje publiczne, możesz spotkać się z innymi wymogami. Standardem w przypadku wykonywania zawodu audytora wewnętrznego i zewnętrznego jest posiadanie wyższego wykształcenia. Najczęściej zatrudnia się absolwentów ekonomii, finansów i rachunkowości, prawa. Mile widziane jest również ukończenie studiów podyplomowych – w zależności od branży mogą to być kierunki związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, logistyką, zarządzaniem jakością.
Dobry audytor powinien mieć także ukończone szkolenia i posiadać odpowiednie certyfikaty. Najbardziej cenionymi w branży są certyfikaty audytorów ACCA, CFA oraz CIA.
Najbardziej prestiżową organizacją zrzeszającą audytorów jest The Institute of Internal Auditors – IIA. Członkostwo w instytucie to dla potencjalnego pracodawcy gwarancja kwalifikacji audytora. IIA zajmuje się m.in. nadzorowaniem swoich członków i rozliczaniem ich z posiadanych kwalifikacji.
Jak zaplanować swoją karierę audytora?
Firmy audytorskie i działy audytu wewnętrznego praktycznie nigdy nie decydują się na zatrudnienie osób bez stosownych kwalifikacji. Karierę najlepiej zacząć od stażu lub praktyk w takim miejscu. Z czasem możesz ubiegać się o stanowisko audytora, następnie starszego audytora i samodzielnego audytora.
Jako wysoko wykwalifikowany specjalista masz duże szanse na znalezienie zatrudnienia w prestiżowych firmach audytorskich lub działach audytu wewnętrznego w dużych przedsiębiorstwach, a także instytucjach publicznych.
Ile możesz zarobić jako audytor?
Czy praca audytora wewnętrznego lub zewnętrznego się opłaca? Wszystko zależy od twoich kwalifikacji. Początkujący audytor otrzymuje około 5 tysięcy złotych brutto. Jednak już jako specjalista średniego szczebla możesz zarobić nawet 7 tysięcy złotych.
Zarobki audytora zewnętrznego są trudne do określenia. W takiej pracy masz dużą swobodę, jeśli chodzi o liczbę wykonywanych zleceń. Według statystyk mediana wynagrodzeń w tym zawodzie wynosi około 8 tysięcy złotych.
Wiesz już, jak zostać audytorem, jakie są zadania audytora wewnętrznego i zewnętrznego, jakie kwalifikacje są potrzebne na stanowisku i ile możesz zarobić. Czy to praca dla ciebie? Najlepiej przekonasz się o tym, zapisując się na szkolenie audytorskie lub biorąc udział w praktykach.