Praca mediach — wszystko, co trzeba o niej wiedzieć

Media to niezwykle ekscytująca branża. O pracy w mediach marzy wiele młodych osób, a kierunki studiów związane z mediami są rozchwytywane. Nie jest to niczym zaskakującym, ponieważ praca w mediach jest niezwykle atrakcyjna i pozwalająca łatwo zbudować popularność, ale bywa to też zajęcie ciężkie i czasochłonne. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak znaleźć pracę w mediach, jakie zawody są z nią związane i na jakie wynagrodzenie możesz liczyć w związku z pracą w świecie mediów tradycyjnych i nowych.

Praca w mediach — na czym polega?

Media możemy najogólniej podzielić na dwie kategorie — media tradycyjne i nowe media. Media tradycyjne, to prasa, radio i telewizja — środki masowego przekazu znane nam od dziesięcioleci. Nowe media, to inaczej media elektroniczne, w których korzysta się z nowoczesnych technologii, głównie internetu. Obecnie najsilniejszym sektorem nowych mediów są serwisy społecznościowe, które zrzeszają miliardy osób, umożliwiając natychmiastową publikację informacji, i będące równie opiniotwórcze, co prasa czy telewizja.

NIezależnie od rodzaju mediów, do których zamierzasz aplikować, najpopularniejszym zawodem w tej branży jest dziennikarz. Jego praca sprowadza się do poszukiwania i opracowywania informacji ze świata zewnętrznego do środków masowego przekazu. Jest to zawód dla osób pewnych siebie, umiejących pracować pod presją czasu, odpornych na stres i aktywnych, ponieważ jest to praca wymagająca ciągłego poszukiwania tematów dla swojej redakcji. Zatem praca w mediach polega przede wszystkim na zdobywaniu istotnych informacji i przekazywaniu jej odbiorcom.

Praca w mediach — stanowiska

Nie samym dziennikarstwem media żyją — liczba ścieżek zawodowych, jakie możesz obrać w pracy w tej branży jest szeroka. Media są ciągle rozwijającym się sektorem rynkowym, a wraz z rozwojem pojawiają się nowe możliwości pracy. Przedsiębiorstwa medialne potrzebują do sprawnego funkcjonowania specjalistów w różnych dziedzinach. O wizerunek firmy będą dbać specjaliści w zakresie public relations, funkcjonowanie w internecie i nadążanie za zmieniającymi się tam trendami zapewniają menadżerowie social media, a o promowanie firmy zadbają eksperci od marketingu i reklamy, którzy starają się zadowolić klientów. Jak więc widać, możliwości kariery są zróżnicowane i umożliwiają rozwój zawodowy w różnych kierunkach.

Zobacz też:  Jak liczyć urlop za miesiąc pracy? - ile dni przysługuje pracownikowi

Najlepszą formą rozpoczęcia pracy w mediach będzie podjęcie się stażu lub praktyk. Redakcje, domy mediowe, czy agencje marketingowe często prowadzą rekrutacje kierowane do młodych, ambitnych osób na swoje staże. Jest to skuteczna forma zdobywania pierwszych doświadczeń w pracy, możliwość zaprezentowania pracodawcy swoich umiejętności i przekonania się, czy praca w mediach jest dla ciebie odpowiednia. Będzie to łatwiejsze, jeżeli studiujemy kierunek związany z mediami — uczelnie wspierają studentów w poszukiwaniu praktyk, a i wykładowcy, którzy są czynnymi pracownikami mediów, szukają wśród studentów praktykantów.

Praca w mediach — zarobki

Zarobki w sektorze medialnym są zróżnicowane i zależą od wielu czynników, m.in.: wielkości firmy, jej działu, czy miejsca zatrudnienia. Różnice płacowe w mediach widać doskonale na przykładzie zawodu dziennikarza. Według portalu money.pl, widełki płacowe w tym zawodzie wahają się od nieco ponad 2,5 tys. do 7 tys. zł brutto. Co może wydawać się zaskakujące, to nie Warszawie dziennikarz zarobi najwięcej — na najlepsze wynagrodzenie możemy liczyć w Katowicach. Mediana zarobków dziennikarza w Polsce wynosi 4600 zł brutto. Uśrednione płace w innych, przykładowych zawodach, jakie oferuje praca w mediach, są następujące: specjalista ds. marketingu – 4500 zł brutto, specjalista ds. Public Relations – 5300 zł, montażysta obrazu – 4280 zł, a realizator dźwięku 4190 zł brutto.

Praca w mediach — zalety

Praca w mediach wymaga nieustannego samorozwoju, nabywania nowej wiedzy, uczestnictwa w kolejnych kursach. W branży medialnej nie można stać w miejscu, co zmusza pracownika do aktywności i przynosi pozytywne skutki w postaci rozwoju osobowości i charakteru. Pracownik sektora medialnego cały czas rozwija się intelektualnie, dzięki czemu mamy wiedzę na tematy, o których chce pisać, czy mówić, a to docenią zarówno odbiorcy, jak i pracodawcy. Kolejną dużą zaletą pracy w mediach jest ciągłe poznawanie nowych osób, czy to przy opracowywaniu jakiegoś materiału, czy to podczas gal lub konferencji. Nawiązywanie kontaktów z nowymi osobami to wymiana wiedzy, doświadczeń i możliwość na rozwój kariery zawodowej. Praca w mediach to też samodzielność — masz pole do zaprezentowania swojej inicjatywy, sposobu myślenia, tworzenia ciekawych, angażujących tematów do redakcji. Dla osób, które nie lubią powtarzalnych obowiązków i siedzenia w miejscu, jest to niewątpliwa zachęta do pracy w mediach. W mediach nie ma czasu na nudę.

Zobacz też:  Badania wstępne i okresowe do pracy - jakie musisz wykonać przed podjęciem nowego zatrudnienia

Praca w mediach — wady

Niestety jest też druga strona pracy w mediach, która uwydatnia to, jak trudna i wymagająca poświęceń jest to branża. Przede wszystkim stres to nasz nieodłączny towarzysz w branży medialnej. W świecie ogromnej konkurencji szybkie i sprawne tworzenie treści jest podstawowym wymogiem w pracy medialnej. Sprawia to, że będziecie bardzo często narażeni na sytuacje stresowe. Wobec presji czasu trzeba doskonale organizować swoją pracę, aby wywiązać się sprawnie z powierzonego nam tematu. Nigdzie indziej czas nie płynie tak szybko, jak w mediach. Historia dzieje się o każdej porze — ta zasada uwydatniła się jeszcze bardziej w czasach internetu. Oznacza to, że pracownik branży medialnej musi być cały czas dostępny dla pracodawcy i gotowy do działania w przypadku jakiegoś nagłego, ważnego wydarzenia. W takim przypadku można zapomnieć o sztywnym, ośmiogodzinnym dniu pracy. Ciągła dyspozycyjność dla pracodawcy to obowiązek. Jeżeli chodzi o samodzielność w pracy, to bywa z tym różnie — najczęściej trzeba podejmować tematy z góry narzucone, a nie takie, o których chciałoby się w danym momencie pisać. Jak zatem widać nie każdy człowiek jest przystosowany do pracy w mediach. Dla osób nieśmiałych i wrażliwych media mogą być branżą zbyt intensywną i męczącą psychicznie.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *