Jak zostać konduktorem i czy to zawód dla ciebie?

Do pracy w zawodzie nie trzeba specjalnego przygotowania – raczej odporność na stres i komunikatywność. Interesujące? Zobacz jak zostać konduktorem!

Pokonywanie rocznie nawet kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, obsługa pasażerów pociągu, dbanie o ich dobry nastrój, rozwiązywanie problemów w podróży, ale również kontrolowanie biletów – tak pokrótce można opisać obowiązki związane z pracą w zawodzie konduktora. Możliwości rozwoju nie brakuje, na nudę nie można narzekać, ale nie brakuje również stresujących sytuacji. Jak zostać konduktorem i czy jest to opłacalne zajęcie?

Praca konduktora – jakie wykształcenie?

Nie istnieje szkoła kształcąca w kierunku konduktora, a jedynym wymaganiem stawianym przez pracodawców jest średnie wykształcenie. Podczas rekrutacji oceniane są raczej tzw. umiejętności miękkie, czyli np. komunikatywność, odporność na stres, a dodatkowe punkty można zdobyć za znajomość języków obcych, w tym przede wszystkim angielskiego – choć nie jest to warunek konieczny. Kandydat do podjęcia pracy w tym kierunku może liczyć na kursy i szkolenia, dlatego uprzednie doświadczenie czy przygotowanie nie jest aż tak istotne, jak komunikatywność i chęć podjęcia tej niełatwej skądinąd pracy.

Z czym wiąże się praca konduktora?

Praca w sektorze kolejowym to oczywiście niezliczone kilometry pokonywane w pociągu. To, na jakich trasach realizowane będą przejazdy, zależy od podmiotu, dla którego będziesz pracować – w przypadku POLREGIO będą to raczej lokalne połączenia, np. w obrębie Twojego województwa, chociaż zdarzają się również połączenia Interregio (np. Warszawa – Łódź, Warszawa – Poznań), natomiast jeśli zatrudnisz się w spółce PKP Intercity, to możesz liczyć na przejazdy również na trasach europejskich. Nie zawsze będzie więc możliwość powrotu na noc do domu i trzeba będzie korzystać z zapewnianych przez przewoźnika miejsc noclegowych.

Zobacz też:  Praca w turystyce – na czym polega i kto się w niej sprawdzi?

Główne obowiązki konduktora w pracy

Najczęściej praca wykonywana jest w małych zespołach (2-3 osobowych), chociaż na trasach o małym natężeniu klientów zdarza się, że sam kierownik pociągu równocześnie wykonuje obowiązki konduktora. Pracę zaczyna się wcześnie rano, nierzadko przed 4 rano, nie może liczyć także na wolne weekendy czy dni świąteczne. W jej trakcie kilkukrotnie obchodzi wagony pociągu, witając się z pasażerami, kontrolując bilety i pomagając w rozwiązywaniu problemów (m.in. szukając wspólnie miejsca). Niekiedy musi również stanowczo zainterweniować, aby wyprosić z pociągu osobę stanowiącą zagrożenie albo podróżującą bez ważnego biletu.

Jaką ścieżkę kariery może obrać konduktor?

Co ważne, praca w Kolejach Państwowych daje możliwość swobodnego nabywania nowych umiejętności, awansu i zyskiwania lepszych zarobków. W miarę zdobywania doświadczenia można zostać dyspozytorem czy nawet kierownikiem pociągu, co wiąże się z większą odpowiedzialnością, ale również lepszym wynagrodzeniem. Alternatywną ścieżką rozwoju jest zostanie maszynistą – jeśli pracujesz już w PKP to o wiele łatwiej skorzystać z pojawiających się możliwości rozwoju oraz awansu i dopisać nowe umiejętności do CV. Sam czas pracy jest dość elastyczny i umożliwia równoczesne studiowanie, które może być współfinansowane przez PKP.

Jak znaleźć pracę jako konduktor?

Oferty pracy umieszczane są najczęściej na stronach największych przewoźników kolejowych, ale można na nie natknąć się także w największych portalach z ogłoszeniami. Po wysłaniu swojego zgłoszenia i kompletu dokumentów można umówić się na rozmowę kwalifikacyjną. Szanse na podjęcie pracy można zwiększyć, przechodząc kurs w tym kierunku – jednak należy zapłacić za całe szkolenie, jak i badania lekarskie oraz końcowy egzamin. Jest to jednak inwestycja, która zwraca się dość szybko – nie dość, że ułatwia znalezienie pracy, to jeszcze przyspiesza ścieżkę ewentualnego awansu.

Czy praca jako konduktor się opłaca?

Zarobki konduktora nie są jakoś wyjątkowo wysokie – może on liczyć średnio na około 4000 złotych brutto wynagrodzenia bazowego, do którego należy doliczyć liczne dodatki – za pracę w nocy, za przekroczenie granicy, czas oczekiwania na pociąg powrotny. Ponadto mogą liczyć na zniżki na bilety kolejowe, dofinansowanie edukacji, a także na prowizje od sprzedaży biletów. Poza tym nietrudno o rozwój kariery zawodowej i poprawę otrzymywanych świadczeń. Nie jest to więc najlepiej płatna praca na rynku, ale w zamian daje stabilizację, gwarancję zatrudnienia i liczne dodatki. Niezależnie od sytuacji na rynku, konduktor raczej nie obawia się o utratę zatrudnienia.

Zobacz też:  Praca w sklepie – czy każdy może zostać sprzedawcą?

Czy to praca dla ciebie?

Konduktor to osoba, która lubi podróżować, nie ma problemów z nawiązywaniem kontaktów międzyludzkich, jest otwarta, ale równocześnie odważna i stanowcza. To zawód pełen wyzwań, ale z drugiej strony dający życiową stabilizację. Jeśli więc lubisz dużo jeździć (średnio konduktorzy pokonują 70 tysięcy kilometrów rocznie), dużo chodzić (średnio pokonuje się około 2400 kilometrów we wnętrzu pociągu rocznie) i mieć stały kontakt z ludźmi, to jest wielce prawdopodobne, że będziesz się świetnie czuć w tym zawodzie. Dodając do tego liczne bonusy i premie, a także łatwą ścieżkę awansu, może okazać się, że to rozwiązanie również dla ciebie!


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *