Z otwarciem sklepu internetowego wiąże się dużo formalności, o których trzeba pamiętać tak, jak w przypadku otwierania punktu stacjonarnego. Należy założyć działalność gospodarczą albo wybrać formę działalności nierejestrowanej. W kwestiach technicznych pozostaje również wybranie oprogramowania, a także samego projektu witryny. To, o czym obowiązkowo musi pamiętać właściciel sklepu, to cała „papierologia”, czyli wszelkiego rodzaju niezbędne dokumenty, by sklep działał legalnie. Wyjaśniamy, które z nich są najważniejsze.
Regulamin sklepu – podstawa, by sprzedawać
Wśród pierwszych dokumentów, które musisz sporządzić, planując otworzenie sklepu, jest regulamin sklepu internetowego. To kluczowa kwestia, ponieważ właśnie w nim zamieszcza się najważniejsze dla klienta informacje, czyli:
- warunki zakupów,
- metody płatności,
- sposoby dostawy,
- zasady zwrotów,
- zasady reklamacji.
W regulaminie objaśniasz więc klientowi, w jaki sposób można zrobić u ciebie zakupy i czego się spodziewać (np. zaznaczasz, że wysyłka trwa 2 tygodnie, więc klient nie jest rozczarowany po zakupie, że produkt nie przyszedł w ciągu kilku dni). Jest to zabezpieczenie zarówno dla klienta, jak i dla przedsiębiorcy.
Co grozi za brak regulaminu sklepu?
Regulamin sklepu stanowi nie tylko dobrą wolę sprzedawcy, ale przede wszystkim obowiązek uregulowany ustawą. Kwestię informacji, które sprzedawca musi przekazać klientowi, reguluje między innymi ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Najłatwiej jest to zrobić właśnie poprzez regulamin, zbierając wszystkie informacje w jednym miejscu. Żeby mieć pewność, że klient się z nimi zapoznał, warto wprowadzić obowiązek zaznaczenia opcji „akceptuję regulamin sklepu”, zanim dojdzie do finalizacji transakcji. Co może ci grozić, jeśli nie opublikujesz na stronie regulaminu?
- Nieporozumienia z klientami – „szybka dostawa” może przecież dla każdego oznaczać trochę co innego.
- Nadużycia ze strony klientów – a co jeśli ktoś zechce zwrócić używany produkt?
- Sankcje finansowe – na sprzedawcę, który nie dopilnował obowiązku informacyjnego, UOKiK ma prawo nałożyć karę, która może wynieść nawet 10% przychodu!
Uniknięcie opisanych sytuacji jest naprawdę proste – wystarczy klarowny regulamin.
Regulamin sklepu: wzór – gdzie go znaleźć?
Regulamin sklepu internetowego musi być skonstruowany we właściwy sposób. Nie mogą znaleźć się w nim tzw. klauzule niedozwolone, czyli zapisy, które rażąco naruszają interesy klientów. Za wprowadzenie takich zapisów właścicielowi sklepu grożą wysokie kary finansowe, dlatego, jeśli masz wątpliwości co do tego, jak napisać taki regulamin, zasięgnij pomocy specjalistów. Jedną z firm, które w kompleksowy sposób obsługują przedsiębiorców działających w internecie, jest Legal Geek. Przy ich wsparciu bez problemu stworzysz:
- regulamin sklepu Magento,
- regulamin sklepu Prestashop,
- regulamin sklepu Woocommerce,
- regulamin sklepu Dropshipping,
- regulamin sklepu WordPress.
Oferta obejmuje także pomoc w tworzeniu innych niezbędnych dokumentów, takich jak polityka prywatności czy polityka cookies. Warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów w kwestiach prawnych i technicznych, by móc zająć się działaniem kreatywnym w swoim sklepie!
Artykuł sponsorowany