Pokolenie X i Y oraz baby boomers na rynku pracy w Polsce. Charakterystyka generacji

W obecnych czasach w miejscu pracy można jasno wskazać aż cztery pokolenia wśród osób aktywnych zawodowo. Różnice między pokoleniami X i Y oraz BB i Z można szczególnie zauważyć w podejściu do pracy. Jak się one objawiają?

Wstępny akapit naszego tekstu poświęcimy wyjaśnieniu, czym właściwie są pokolenia X i Y, a także generacje Z oraz baby boomers. Warto pamiętać, że każdy człowiek jest inny i nie należy sztywno sugerować się w pewnym zakresie stereotypowym podziałem i charakterystyką, jeśli jesteś pracodawcą. Jednak ogólnie rozróżniamy następujących przedstawicieli pokolenia:

  • BB – reprezentant baby boomers to najstarszy pracownik na rynku. Określa się jako człowiek lojalny i bardzo często jest autorytetem dla najmłodszej grupy pokoleniowej. Baby boomers to osoby urodzone do 1965 roku. Grupa ta boryka się z ogromnym bezrobociem i zazwyczaj jej reprezentanci nie otrzymują informacji zwrotnej podczas rozmów o pracę. Chcą pracować, jednak z uwagi na problemy w kwestiach technologicznych trudniej jest im znaleźć odpowiednie zatrudnienie. Jeżeli jesteś przedstawicielem tej grupy, pamiętaj, aby nie zamykać się na nowe doświadczenia i zdobywanie wiedzy np. w kwestii korzystania z internetu.
  • X – przedstawiciele pokolenia X chcą pracować i zalicza się ich do najliczniejszej globalnie grupy pracowników na rynku. Pracowitość to jedna z największych zalet osób reprezentujących X. Niezwykle ważny w życiu jest dla nich rozwój osobisty, cenią też nowe wyzwania w pracy zawodowej. Uważa się, ze osoby urodzone przed rokiem 1980 doceniają swoją pracę i niechętnie ją zmieniają, jednak z pewnością częściej niż najstarsi przedstawiciele. Są nieufni wobec nowych pracodawców. Ich podejście do pracy jest godne podziwu. Jednak wszechobecny chaos często ich denerwuje i wprowadza niepokój.
  • Y – generacja zwana także pokoleniem milenials to osoby, które zdecydowanie najmniej przywiązują się do swojego stanowiska pracy. Statystyki wskazują, że jest to pierwsze pokolenie, które w pełni wykorzystuje wszystkie wyjazdy zagraniczne, zarówno te wakacyjne, jak i te w celu zarobkowym. Pracownicy urodzeni w latach 80. są zdecydowanie pewni siebie i swojej pozycji. Osoby z pokolenia Y cechuje ogromna mobilność.
  • Z – pokolenie zwane również C – to osoby urodzone w latach 90. XX wieku. Ich ścieżki kariery są zupełnie inne. W życiu zawodowym chętnie stosują się do elastycznych godzin pracy. Większość osób w tym wieku nie oczekuje tak dużej stabilizacji jak starsze pokolenia. Wielu przedstawicieli Z pracuje na umowę zlecenia, ponieważ są to często studenci. Ludzie z generacji Z chętniej wykorzystują możliwości internetu i bardzo często za jego pomocą zarabiają.
Zobacz też:  Jak zostać audytorem? Poznaj możliwe ścieżki kariery

Co łączy pokolenie iks, baby boomers i milenialsów? Charakterystyka

Pomimo znacznej przewagi istotnych różnic pomiędzy pokoleniami X i Y, Z i BB każde z nich ceni sobie atmosferę w pracy. Warto pamiętać, że pokolenie wychowywane w czasach bez dostępu do internetu bardziej stawia w życiu na wykształcenie. Jednak we wszystkich grupach na początku dorastania życie dorosłe było jedną wielką niewiadomą. Można wyznawać zupełnie inne wartości i jednocześnie posiadać cechy wspólne.Osoby w wieku 20 lat bardzo często biorą przykład ze swoich dziadków i rodziców.

Pokolenie wychowane przez BB z pewnością znajdzie wspólny język z rodzicami. Gorzej jest w przypadku spotkania się baby boomers z pokoleniem Z.

Są to ludzie o zupełnie innym podejściu do świata. Mimo to warto pamiętać, że każdy człowiek cieszy się z sukcesów zawodowych, podejmowania nowych wyzwań i pokonywania swoich słabości.

Przedstawiciele pokolenia millenialsów są według stereotypu zżyci ze swoją rodziną, czego brakuje osobom młodszym. Pokolenie Z korzysta ze zdobyczy cyfrowego świata i bardzo często zapomina o dbaniu o relacje z najbliższymi osobami. Raporty wykazują, że internet wpływa na kontakty międzyludzkie i tworzy największe bariery pomiędzy pokoleniami.

Czy pokolenie X stawia bardziej na wykształcenie niż generacja Y?

Przedstawiciele baby boomers wychowali pokolenie X, wpajając mu, że wykształcenie to podstawa w życiu, ponieważ sami pragnęli ukończyć studia. Jednak wiele osób tego nie zrobiło przez wzgląd na trudne czasy i konieczność pójścia do pracy. Obecnie generacja X i Y ma więcej możliwości od swoich rodziców. Osoby z tej pierwszej grupy doceniają naukę i ustrojowy system pracy.

Zobacz też:  Jak wpisać praktyki zawodowe w cv

X uważa, że trzeba w życiu się dużo uczyć, aby osiągnąć dogodną pozycję zawodową. Z kolei pokolenie Y nie kuruje się tytułami czy dyplomami. Najmłodsi pracownicy chętniej korzystają z internetu lub bazują na znajomościach, aby dostać się na dane stanowisko w upragnionej pracy. Warto, aby te pokolenia wzajemnie się od siebie uczyły i przekazywały sobie najcenniejsze rady. Osoby z generacji X tworzą zachętę dla młodszych ludzi do obowiązkowego podejścia w życiu. Z kolei milenialsi nie boją się wygłaszać swojego zdania w miejscach publicznych, czego pokolenie nieco młodszych osób często im zazdrości.

Podobieństwa między pokoleniem X i Y

Obecnie nie brakuje osób, którzy zarabiają na życie z pomocą social mediów, gdzie na pozór w łatwy sposób można zdobyć zasięgi i pierwsze pieniądze. Na tej podstawie młodzi ludzie uważają, że nie liczy się wykształcenie, a przynajmniej nie aż tak, jak dawniej. Wystarczy charyzma i wyróżnienie się w tłumie innych ludzi. Reprezentanci pokolenia X i Y jednakowo dobrze odnajdują się na rynku pracy na całym świecie.

Obie strony są ambitne i stawiają na rozwój osobisty. Stereotyp podkreśla jednak ich wady, jakimi są brak pielęgnowania więzi rodzinnych i nieumiejętność dbania o relacje międzyludzkie.

Stereotyp pracownika z pokolenia Y i generacji X a kwestia współpracy

Do obu generacji należą osoby młode, pełne energii do życia i pozytywnego podejścia. Są to ludzie, którzy wychowali się w cyfrowej rzeczywistości i znany im świat bardzo różni się od tego, w którym żyli ich dziadkowie i pradziadkowie. Zmiany dokonujące się na świecie na przestrzeni lat są dla nich normalnym procesem.

Pracownicy generacji X i Y doskonale wykorzystują swoje możliwości do rozwoju zawodowego. Są cenieni zarówno w tych mniejszych, jak i w większych firmach.

Obecnie przedstawiciele obu pokoleń mogą łączyć się np. za pomocą zróżnicowanych platform e-learningowych. W ten sposób młode osoby mogą korzystać z ogromnej gamy kursów oraz szkoleń online, odpowiednio dobranych do ich ścieżki zawodowej.

Zobacz też:  Praca w telewizji – spełnienie marzeń czy ciężka harówka?

Zalety dostosowania formy pracy do oczekiwań pracownika

Taka platforma zapewnia swoim odbiorcom doskonały feedback, dzięki czemu pracownicy świetnie radzą sobie z poprawianiem błędów i wyciąganiem z nich wniosków.

Dodatkowo jest to perfekcyjne miejsce do organizacji czasu w pracy. Zastępuje ono tradycyjny kalendarz papierowy. Każda firma może odpowiednio dostosować platformę e-learningową do indywidualnych potrzeb swoich pracowników w każdym wieku oraz uwzględnić charakterystykę branży, w jakiej działa firma.

W każdym zakładzie bardzo liczy się miła atmosfera i dobry kontakt między pracownikami, niezależnie od tego czy są tam osoby z pokolenia X i Y, czy może baby boomers i generacji Z. Trudno jest pracować, gdy ludzie sobie nie pomagają i negatywnie zapatrują się na różnice międzypokoleniowe. Z pewnością dla kierowników połączenie wszystkich generacji jest ogromnym wyzwaniem, jednak przyniesie ono mnóstwo korzyści dla obu stron.

Tego rodzaju integrację osób w różnym wieku można zauważyć w firmach z sektora IT. Branża ta wymaga ciągłego poszerzania swojej wiedzy, dzięki czemu zachęca przedstawicieli wszystkich pokoleń do współpracy. Obecnie odchodzi się od podziału nauczyciel – uczeń, co ułatwia proces nauki.Ludzie chętniej korzystają ze wzajemnych rad na nowoczesnych stanowiskach pracy. Dużą rolę odgrywa też dział HR, który powinien dbać o to, by różne pokolenia miały swoją reprezentację i wnosiły wartościowe cechy i umiejętności.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *