Praca w archiwum – kto nadaje się na stanowisko archiwisty i jak wygląda kariera pracownika archiwum?

Praca w archiwum polega na zajmowaniu się dokumentami danej instytucji. Taka osoba może pracować dla placówki państwowej, zakładowej, bibliotece lub muzeum. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o pracy archiwisty.

Mimo tego, że zawód archiwisty kojarzy się z przeszłością, nadal jest bardzo potrzebny. Wiele historycznych i współczesnych dokumentów ma postać papierową. To prawda, że duża część danych jest obecnie digitalizowana i przechowywana w formie elektronicznej – i tym również zajmuje się tego typu pracownik. Archiwista pomaga utrzymać ład i porządek w aktach oraz odpowiada za ich bezpieczne przechowywanie. Osoba zajmująca się archiwum często sporządza dokumentację umożliwiającą identyfikację i zlokalizowanie konkretnego dokumentu.

Kto to jest archiwista i jak wygląda jego ścieżka kariery?

Każdy, kto cechuje się odpowiedzialnością i skrupulatnością oraz lubi pracować z dokumentami, może szukać takiego zatrudnienia. Wymaganiem jest wykształcenie co najmniej średnie. Archiwista musi być osobą sumienną i pracowitą, a przy okazji posiadającą doskonałą pamięć.

Technik archiwista – pierwszy stopień wtajemniczenia

Odpowiednie kwalifikacje potrzebne są archiwistom do tego, aby dysponować wiedzą teoretyczną i praktyczną potrzebną do wykonywania zawodu. Dlatego większość osób w tym zawodzie przystępuje do rekrutacji z tytułem technika archiwisty. Taki tytuł uzyskuje się po ukończeniu szkoły policealnej o odpowiednim kierunku. Następny szczebel w karierze to awans na stanowisko archiwisty.

Studia wyższe dla archiwistów i pasjonatów

Innym sposobem nabycia uprawnień do pracy w archiwum jest ukończenie studiów na kierunku historia lub archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Takie wykształcenie otwiera drogę do dalszego rozwoju w tej branży. Gdy ktoś już zajmuje się archiwizacją, a chciałby usystematyzować swoją wiedzę i rozwijać się dalej w tej dziedzinie, może skorzystać z oferty kursów archiwistycznych lub kancelaryjnych. Najlepszą opcją jest uzupełnienie ukończonych studiów takimi kursami.

Zobacz też:  Zawody artystyczne – jak wybrać karierę, która daje radość?

Na czym polega praca w archiwum?

Laikom praca archiwisty kojarzy się z zawodem bibliotekarza. W rzeczywistości są między nimi znaczne podobieństwa. Praca archiwisty polega na sporządzaniu list dokumentów, gromadzeniu zebranej dokumentacji oraz odpowiednim zabezpieczaniu jej przed zniszczeniem. Ktoś taki musi przykładać sporo uwagi do opisywania danych, ponieważ to on odpowiada za ich segregację i przechowywanie, dba o korzystne warunki przechowywania, pomaga klientom odnaleźć interesujący ich akt.

Jakie są podstawowe obowiązki pracownika archiwum?

Osoba zatrudniona w placówce sprawuje pieczę nad zbiorem dokumentów w danej firmie lub instytucji. Oprócz utrzymania ich w odpowiednim ułożeniu, musi także zapewnić dokumentom optymalne warunki przechowywania, aby zagwarantować, że nie ulegną zniszczeniu. Polega to na kontrolowaniu temperatury i wilgotności w pomieszczeniu. Dochodzi do tego klasyfikowanie oraz opisywanie elementów zbioru (np. biblioteki) oraz ich ochrona przed zniszczeniem, zgubieniem lub wglądem przez niepowołane osoby trzecie. Technik również zajmuje się digitalizacją dokumentów, a więc tworzeniem kopii cyfrowych.

Gdzie może znaleźć pracę specjalista od archiwizacji?

Współcześnie pracownik archiwum może zostać zatrudniony we wszelkich instytucjach państwowych i kościelnych, w muzeach, bibliotece, urzędzie, a także archiwach prywatnych oraz zakładowych. Znajdzie on pracę w każdym miejscu, w którym przechowywane są duże ilości danych w formie papierowej. Nabór prowadzi wiele ośrodków zbierających i przechowujących dokumenty. Warto przeszukać pod tym kątem Internet, a z pewnością uda się znaleźć ofert pracy dla archiwisty.

Ile zarabia miesięcznie pracownik archiwum?

Spokojna i stabilna praca archiwisty jest zajęciem dla pasjonatów. Zarobki archiwisty są zależne od wielu czynników, takich jak miejsce pracy i staż pracy. Większe wynagrodzenie oferowane jest w dużych ośrodkach i miastach. Średnio jest to poniżej 3000 zł miesięcznie. W niewielkich archiwach prywatnych o niskim budżecie wypłata jest niższa niż w archiwach instytucji państwowych.

Archiwistą może zostać człowiek zorganizowany i dokładny, któremu nie przeszkadza spokojna praca z dokumentami. Z tego powodu jest to dobry zawód dla osób nieśmiałych lub introwertyków. Jeśli lubisz obcowanie z książkami i kameralne warunki pracy, taka posada z pewnością przypadnie ci do gustu.

Zobacz też:  Boomers i pokolenie baby boomers. Czym charakteryzuje się na rynku pracy?

Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *