Jak wygląda i na czym polega praca w biurze podróży? Zostań doradcą ds. turystyki!

Biuro podróży to twoje wymarzone miejsce pracy? Jeśli szukasz zatrudnienia i interesujesz się tematyką podróży, lubisz zagadnienia związane z geografią i historią różnych rejonów, ta praca jest dla ciebie! Sprawdź, jak wygląda praca w takim miejscu.

Doradca klienta w branży turystycznej to przyjemna praca, w której towarzyszy się turystom podczas wybierania miejsc podróży, a także organizuje i koordynuje dojazd do hotelu, pobyt oraz powrót. Chciałbyś zawodowo dbać o dobrą jakość wypoczynku twoich klientów? Zostań pracownikiem biura podróży!

Jak wygląda praca w biurze podróży?

Prężnie działające biuro to zgrana drużyna, w której wszyscy jej członkowie troskliwie zajmują się klientem. Urzeczywistniają oni marzenia o idealnym wypoczynku i pomagają określić potrzeby osób chcących wyjechać w podróż.

Kim jest rezydent i jakie są jego obowiązki służbowe?

Obsługę biura podróży tworzą m.in. osoby zajmujące się opieką turystów znajdujących się na wyjazdach organizowanych przez daną firmę. Takich pracowników nazywa się rezydentami. Do ich obowiązków należy koordynowanie różnych spraw i zapewnienie podróżnym komfortu i zgodności oferty ze stanem rzeczywistym. W razie wystąpienia jakichkolwiek nieścisłości i problemów turyści zgłaszają się do rezydenta, który pomaga im uporać się z zaistniałą sytuacją.

Pracownicy biurowi w turystyce

W biurze obsługi klienta pracownicy zajmują się doradztwem w sprawie wycieczek – pracują oni bezpośrednio w placówce lub na infolinii. Takie osoby muszą wykazać się umiejętnością obsługi programów komputerowych służących do rezerwacji. Niezbędne jest także prowadzenie współpracy z hotelami i przewoźnikami, czyli organizowanie pobytu. Potrzebne są też osoby do ustalania programów wyjazdów, aby były one atrakcyjne dla potencjalnych klientów, a także specjaliści zajmujący się m.in. ubezpieczeniami koniecznymi podczas wyjazdów.

Zobacz też:  Jak zostać agentem ubezpieczeniowym i na czym właściwie polega ta praca? Sprawdź przydatne informacje na ten temat!

Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy biura podróży?

Praca w takiej firmie może wiązać się także z licznymi korzyściami niedostępnymi nigdzie indziej. Biura podróży często umożliwiają swoim pracownikom tańszy pobyt w hotelu, z którym dane biuro ma umowę. Do tego dochodzi opcja wyjazdów służbowych polegających na poznawanie miejscowości turystycznych, co jest zarówno formą pracy jak i wypoczynku. W takich okolicznościach pracownicy mają szansę lepiej zaznajomić się z oferowanymi przez firmę atrakcjami, a także odpocząć w komfortowych warunkach.

Najważniejsze cechy pracowników biur podróży

Pracownicy biur podróży to osoby z rozległą wiedzą dotyczącą geografii świata. Klienci oczekują, że ich doradcy w kwestii wakacji będą dysponować informacjami takimi, jak specyfika różnych krajów z kierunków wakacyjnych i nie tylko. Bliższe i dalsze wycieczki, popularne miejsca na wakacje, takie jak Chorwacja lub Egipt, ale też te rzadziej wybierane, jak np. Islandia czy Nowa Zelandia – jeśli są w ofercie biura podróży, musisz o nich coś wiedzieć.

Jako osoba zajmująca się obsługą klienta musisz także odznaczać się wysoką kulturą osobistą, dobrym podejściem, a także umiejętnościami interpersonalnymi. Pracownik biura podróży musi umieć pracować z ludźmi i to lubić. Ponadto, w biurze podróży znajdzie pracę osoba z wiedzą z zakresu marketingu i reklamy. Głównym zadaniem jest przekonanie klienta biura podróży o tym, że warto skorzystać z danej propozycji wyjazdu. Pracownik branży turystycznej na tym stanowisku musi być przede wszystkim skutecznym sprzedawcą.

Oferty pracy z branży turystycznej – gdzie ich szukać?

Ogólnopolskie portale ułatwiające poszukiwanie pracy mają oferty z różnych branż, w tym z branży turystycznej. Strony takie, jak pracuj.pl, gumtree to miejsca, w których znajdziesz informacje o tym, jakie biuro podróży obecnie rekrutuje. Do wyboru są różne posady: doradca klienta, pilot wycieczek, animator czasu wolnego, rezydent turystyczny. Wszystkie te oferty wiążą się nierozerwalnie z pracą w szeroko pojętej turystyce.

Zobacz też:  Feedback – czym jest i jak go udzielać pracownikowi?

Jakie są zarobki pracowników biur podróży?

Średnio osoby zatrudnione w biurach podróży zarabiają 3000 zł miesięcznie. Ostateczna wysokość wynagrodzenia zależy od tego, w jakim biurze podróży będziesz pracować oraz oczywiście od twojej posady. Istotny jest też staż pracy, doświadczenie oraz rodzaj wykształcenia. Niektórzy pracodawcy uzależniają wysokość wypłaty od ogólnych obrotów danej placówki. Zdarza się też, że konkretny pracownik otrzymuje dodatkowe premie od sprzedanych przez niego wycieczek.

Jak przygotować się do poszukiwań pracy w turystyce?

Zastanawiasz się, jakie wymagania musisz spełnić, aby pracować w branży turystycznej? Oprócz wiedzy uzyskanej podczas różnego rodzaju kursów i szkoleń bardzo ważne jest to, aby tematyka podróżnicza była ci po prostu bliska. Podobnie jak w innych branżach, również w turystyce przydają się umiejętności językowe. Jeśli chcesz zostać doradcą klienta w biurze podróży, pożądane jest, abyś umiał posługiwać się językiem angielskim przynajmniej w stopniu umożliwiającym podstawową komunikację.

Wykształcenie kierunkowe, które warto mieć

Ułatwisz sobie start, jeśli zaczniesz od odpowiedniej edukacji. Zdarza się, że w ofercie pracy widnieje informacja, że firma przyjmuje osoby z co najmniej średnim wykształceniem. Tutaj ważne jest oczywiście, o jaką posadę chcesz się ubiegać. Wykształcenie kierunkowe nie jest co prawda warunkiem niezbędnym do podjęcia pracy w biurze podróży, ale jest wielkim atutem. Jeśli planujesz powiązać swoją przyszłość z turystyką, postaw na studia na kierunkach takich, jak turystyka i rekreacja oraz geografia.

Udział w szkoleniach z branży turystycznej

Regularne dokształcanie się i poszerzanie wiedzy z branży turystyki pomoże ci utrzymać konkurencyjność na rynku pracy. Będziesz bardziej atrakcyjny dla potencjalnego pracodawcy, a także umożliwi ci późniejszy awans. Możesz także skorzystać z oferty dużych touroperatorów, którzy organizują projekty szkoleniowe. Otwarty na zdobywanie wiedzy pracownik może skorzystać z wyjazdów szkoleniowych, na których poznaje on różne hotele i atrakcje turystyczne. Wtedy przydaje się gotowość wyruszenia w podróż służbową oraz dyspozycyjność.

Zobacz też:  Powiatowy Urząd Pracy – znajdź swoją posadę i pomóż innym znaleźć pracę

Jak napisać CV, aby dostać pracę w turystyce?

Gdy wybrałeś już interesujące cię oferty pracy, pora przystąpić do pisania CV. Pamiętaj o tym, aby twoje curriculum vitae było jak najbardziej przejrzyste i atrakcyjne w formie. Minęły już czasy, gdy była to monotonna ściana tekstu podzielona na sekcje. Oryginalna forma graficzna, podział pionowy na informacje dotyczące doświadczenia zawodowego i informacje osobowe, zachęcająca treść i czytelny układ tekstu – to są obecnie ogromne plusy już na samym wstępie! Zwróć uwagę na uwypuklenie twojego dotychczasowego doświadczenia i podkreślenie mocnych stron, a także na ciekawą szatę graficzną.

Rozejrzyj się za ofertami pracy w biurze podróży w twoim mieście i zacznij zarabiać na doradzaniu klientom atrakcyjnych kierunków wakacyjnych. Przygotuj dopracowane CV i rozpocznij karierę w branży turystycznej.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *