Praca w księgarni – jak zostać księgarzem, czyli sprzedawcą książek?

Praca w księgarni to marzenie wielu moli książkowych. Co zrobić, by ją zdobyć? I czy faktycznie jest satysfakcjonująca dla fanów literatury?

Kochasz książki, a praca pośród regałów wypełnionych najnowszymi publikacjami brzmi dla Ciebie jak piękny sen? To dobry powód, by szukać zatrudnienia w księgarni. Zanim się na nie zdecydujesz, warto jednak zapoznać się też z innymi aspektami pracy księgarza. Z tego artykułu dowiesz się:

  • czego wymaga się od kandydatów na sprzedawców książek,
  • na czym polega praca w księgarni,
  • ile zarabiają księgarze,
  • jakie są wady i zalety tego zawodu.

Praca w księgarni – wymagania wobec kandydatów

Miłość do książek to podstawa. Jest wymagana w każdej księgarni, dlatego jeśli jesteś miłośnikiem literatury – Twoja pasja i wiedza z pewnością zostaną docenione (przynajmniej przez pracodawcę). Od kandydatów oczekuje się także komunikatywności i otwartości na kontakt z klientami, wysokiej kultury osobistej, dobrej organizacji pracy oraz wyczucia estetycznego. Istotne są także odpowiedzialność i sumienność, gdyż sprzedawanie książek – jak na pracę w handlu przystało – wiąże się też z obracaniem pieniędzmi i obsługą kasy fiskalnej. Mile widziane jest natomiast doświadczenie w sprzedaży, szczególnie w branży księgarskiej.

Specjalistyczne księgarnie, a także te prowadzone bezpośrednio przy wydawnictwach, wymagają czasem wyższego wykształcenia humanistycznego. Nie jest to jednak regułą i księgarzami zostają często bardzo młode osoby, zaraz po szkole średniej.

Nieco inaczej wyglądają wymagania wobec kandydatów do pracy w księgarniach internetowych. W ich przypadku ukończenie studiów, obok doskonałej znajomości rynku wydawniczego, stanowi jeden z głównych wymogów. Podobnie jak obsługa programów komputerowych, znajomość SEO oraz podstawowa umiejętność sporządzania raportów i rozliczeń.

READ  Praca w turystyce – na czym polega i kto się w niej sprawdzi?

Praca w księgarni – najważniejsze obowiązki księgarza

Jeśli chodzi o zakres obowiązków, praca w księgarni zbliżona jest do pracy sprzedawcy w każdym innym sklepie. I podobnie jak w każdej branży, dobrze jest znać się na sprzedawanych produktach. Dużą wagę przywiązuje się także do ekspozycji towaru i tego w jaki sposób jest on rozmieszczony na półkach. Od tego zależy bowiem, czy kupujący będą w stanie znaleźć to, czego szukają.

W ofertach pracy wśród obowiązków pracownika księgarni wymieniane są najczęściej:

  • bezpośrednia obsługa klienta,
  • obsługa komputera i kasy fiskalnej,
  • budowanie przyjaznej atmosfery,
  • przyjmowane towaru,
  • wykładanie egzemplarzy na półki według określonych reguł,
  • dbanie o porządek i atrakcyjną ekspozycję towaru,
  • wsparcie przy organizacji spotkań autorskich.

Jeśli chodzi o osoby zatrudnione w księgarniach internetowych, nie mają one bezpośredniego kontaktu ani z książkami, ani z klientami. Do ich zadań należy głównie:

  • przygotowywanie oferty na stronę internetową,
  • wprowadzanie i zdejmowanie promocji na poszczególne tytuły,
  • porządkowanie wirtualnych katalogów,
  • zamawianie nowości od wydawców,
  • raportowanie sprzedaży.

Zarobki pracowników księgarni

Zarobki w księgarniach niestety nie należą do najwyższych. Większość osób pracujących w sprzedaży bezpośredniej może liczyć na miesięczne wynagrodzenie w wysokości 2800 – 5000 złotych brutto za cały etat. Najwyższe płace w tym przedziale są zarezerwowane dla personelu sklepików prowadzonych przez wydawnictwa, który często poza standardowymi zadaniami, musi współpracować także z działem promocji, częściowo obsługiwać social media oraz współorganizować wydarzenia specjalne.

W branży e-commerce można zarobić nieco więcej, z racji posiadania wyższego wykształcenia, kwalifikacji i umiejętności. Specjaliści w księgarniach internetowych zarabiają na ogół od 4 000 złotych brutto wzwyż. Zarobki managerów sięgają natomiast 15 000 złotych brutto.

Książki kontra klienci, czyli zalety i wady pracy w księgarni

Osoby, które mają w swoim CV pracę w ksiegarni, zazwyczaj skarżą się na efekt zderzenia wyobrażeń z rzeczywistością. Owszem, chwalą sobie ciągłe przebywanie w otoczeniu książek, a także zniżki pracownicze i możliwość uczestnictwa w spotkaniach z autorami. Zdarza się też, że oczytany klient okazuje się wspaniałym towarzyszem rozmowy, stając się tym samym kompresem na zszargane nerwy sprzedawcy.

READ  Praca w szkole – podstawowe informacje o zawodzie nauczyciela

Na ogół jednak klienci, obok niskich zarobków, są wskazywani jako największy minus pracy w księgarni. Nie dość, że niszczą, przestawiają, palcują i gniotą egzemplarze wystawione na półkach, to jeszcze zadają setki pytań. I rzadko robią to uprzejmie. Co gorsza, ich poszukiwania sprowadzają się zwykle do koloru okładki czy umieszczonej na niej grafiki, gdyż nie mają pojęcia o literaturze. Tego typu kupujący najbardziej ranią serca moli książkowych, którzy zdecydowali się pracować w sprzedaży. Niestety stanowią oni większość i nie da się przed nimi uciec.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Post a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.