Praca w sklepie – czy każdy może zostać sprzedawcą?

Zastanawiasz się nad podjęciem pracy w sklepie? Sprawdź, czy stanowisko sprzedawcy, kasjera lub magazyniera to zajęcie dla Ciebie.

Praca w sklepie może wydawać się zajęciem dla każdego, jednak nie jest to do końca prawda. Choć przed przyszłymi pracownikami rzadko stawia się wysokie wymagania, obsługa klienta jest pracą trudną, w której należy wykazać się dużą elastycznością, cierpliwością, skrupulatnością oraz kulturą osobistą.

Jak zostać pracownikiem sklepu?

Od pracowników sklepu nie wymaga się żadnego konkretnego wykształcenia. Mile widziane jest zawsze doświadczenie w handlu, ale nie jest to kwestia obowiązkowa. W sklepie spożywczym, w którym pracownicy mają bezpośredni kontakt z żywnością, dodatkowo może być wymagana książeczka sanepidowska. Jeśli jesteś po kursie obsługi kasy fiskalnej, z pewnością będzie to dodatkowy atut, ale bez niego też dasz sobie radę. Większość sklepów oferuje takie przeszkolenie przed rozpoczęciem pracy.

Czego zatem wymaga się od kandydatów ubiegających się o pracę sprzedawcy? Przede wszystkim otwartości na ludzi i cierpliwości, gdyż ich głównym zadaniem będzie obsługa klientów sklepu, a ci często bywają trudni i wymagający. Ponadto oczekuje się gotowości do pracy w systemie zmianowym, zaangażowania i nastawienia na współpracę.

Jeśli interesuje Cię praca na magazynie, Twoje przyjazne nastawienie będzie miało oczywiście o wiele mniejsze znaczenie, gdyż dużo istotniejsza będzie siła fizyczna i stosowne uprawnienia (np. obsługa wózków widłowych). W tym miejscu warto wspomnieć, że praca w sklepie zawsze jest ciężką pracą fizyczną. Nie tylko dla pracowników zaplecza.

Praca w sklepie – obowiązki na poszczególnych stanowiskach

Obowiązki pracownika sklepu są zależne wielkości placówki. Praca sprzedawcy w małym sklepie łączy w sobie wiele różnych zadań. Są to zazwyczaj:

  • obsługa klienta,
  • obsługa kasy fiskalnej,
  • przyjmowanie i rozładowywanie dostaw,
  • wykładanie towaru na półki,
  • dbanie o czystość miejsca pracy.
Zobacz też:  Startup – na czym polega ten rodzaj przedsiębiorstwa i czy może być opłacalny?

Im większy jest sklep, tym większy jest podział zadań między poszczególne działy i stanowiska. W supermarketach i hipermarketach przede wszystkim istnieje jasne rozróżnienie na personel sklepu i załogę magazynu. W marketach typu Lidl, Biedronka czy Aldi wygląda to następująco:

Obowiązki kasjera/sprzedawcy:

  • obsługa klientów na sali sprzedaży,
  • obsługa kasy fiskalnej,
  • przyjmowanie dostaw,
  • wykładanie towaru na półki,
  • oznaczanie produktów cenami,
  • dbanie o ekspozycję i czystość,
  • kontrola świeżości produktów.

Obowiązki magazyniera:

  • przyjmowanie i rozładunek towarów od dostawców,
  • porządkowanie towarów na magazynie,
  • przygotowywanie i kompletowanie zamówień sklepowych,
  • załadunek i zabezpieczanie skompletowanych zamówień,
  • obsługa wózka widłowego,
  • udział w inwentaryzacjach,
  • przestrzeganie zasad BHP.

W wielkopowierzchniowych sklepach podział ten jest jeszcze bardziej szczegółowy, a praca pracownika sklepu ogranicza się do jednego konkretnego zadania (stanowiska kasjera, doradcy klienta, osoby wykładającej towar i sprzątacza nie łączą się).

Kariera w sklepie – od sprzedawcy do kierownika

Sprzedawca i magazynier to zazwyczaj stanowiska, od których rozpoczyna się karierę w handlu. Nie oznacza to jednak, że na nich się kończy. Każdy większy market oferuje osobom zatrudnionym ścieżkę rozwoju, na końcu której czekają wysokie stanowiska i bardzo dobre zarobki.

Pracowity, zaangażowany i skrupulatny sprzedawca może awansować kolejno na stanowiska:

  • zastępcy kierownika sklepu
  • kierownika sklepu
  • kierownika rejonu sprzedaży

Magazynier, który wykaże się dokładnością, rzetelnością i dobrą organizacją pracy, ma szanse zostać:

  • brygadzistą,
  • kierownikiem sekcji,
  • dysponentem,
  • kontrolerem,
  • specjalistą ds. planowania i transportu,
  • specjalistą ds. technicznym,
  • inspektorem ds. administracyjno-magazynowych,
  • kierownikiem magazynu.

Najlepsi członkowie zespołu (zarówno ci z sali sprzedaży, jak i z hali magazynowej), którzy w trakcie pracy zdecydują się na dalsze kształcenie i dodatkowe szkolenia, mogą liczyć na pracę biurową, a więc na zatrudnienie w centrali firmy w działach dotyczących zakupów lub dystrybucji.

Zarobki kierownika, kasjera i sprzedawcy w sklepie

Skoro wiesz już, jak zdobyć pracę w sklepie i na czym ona polega, warto dowiedzieć się też, ile można na niej zarobić.

  • Sprzedawcy na start otrzymują zwykle od 2800 do 4300 złotych brutto miesięcznie.
  • Magazynierzy, rozpoczynając pracę, mogą liczyć na zarobki 3100 – 4500 złotych brutto za miesiąc.
Zobacz też:  Aneksy do umów o pracę - jak je poprawnie sporządzić?

Awans na wyższe stanowisko oznacza oczywiście nie tylko wzrost prestiżu, ale także bardziej atrakcyjne wynagrodzenie. Na stanowiskach kierowniczych można spodziewać się następujących płac:

  • Zastępca kierownika sklepu zarabia zazwyczaj od 3800 do 4500 złotych brutto miesięcznie.
  • Wynagrodzenie kierownika sklepu waha się między 6300 złotych brutto miesięcznie.
  • Kierownik magazynu ma szanse na miesięczne płace w wysokości 4300 7000 złotych brutto.

Zarobki w sklepach uzależnione są od wielu czynników. Nie tylko od doświadczenia osoby zatrudnionej, ale także od wewnętrznych zasad danej firmy, jej wielkości i możliwości finansowych. Z pewnością w dużej sieci handlowej zarówno wynagrodzenia, jak i możliwości awansu, będą znacznie większe niż w osiedlowym warzywniaku. Dużym atutem pracy w jednej z wiodących korporacji będzie także system benefitów, a więc dodatkowych korzyści dla pracowników – zarówno czysto finansowych, jak i związanych ze zdrowiem, szkoleniami zawodowymi i rozwojem osobistym.

Praca w sklepie – gdzie jej szukać?

Ofert pracy w sklepie można znaleźć na wszystkich portalach z ogłoszeniami. Jeśli szukasz zatrudnienia w konkretnej sieci sprzedaży, dobrym pomysłem będzie odwiedzenie jej oficjalnej strony internetowej. Wszystkie znane firmy zajmujące się handlem posiadają bowiem specjalne podstrony (a nawet osobne portale) dotyczące kariery w ich sklepach, gdzie znaleźć można szczegółowe opisy stanowisk, obowiązków oraz oferowanych wynagrodzeń i benefitów.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *