Milenialsi – czym się charakteryzuje pokolenie Y?

Przedstawiciele pokolenia Y mogą pochwalić się wyjątkowymi wspomnieniami – pamiętają jeszcze czasy przed pojawieniem się komputerów i smartfonów, a równocześnie czerpią z technologii pełnymi garściami. Zobacz, czym jeszcze charakteryzują się milenialsi.

Aktualnie to właśnie grupa ludzi urodzonych w latach 1980 a 2000 staje się najważniejszą częścią światowej gospodarki, zajmując najważniejsze stanowiska i wpływając na kierunki globalnego rozwoju. Ich specyfika jeszcze do niedawna była nie do przyjęcia dla poprzedzającego ich pokolenia X, wyrosłego w kulcie ciężkiej pracy. Z czasem zaczęli oni jednak coraz częściej doceniać ich umiejętności, zwłaszcza związane z nowoczesnymi technologiami. Co i jak ukształtowało obecnych 40- i 30-latków?

Pokolenie Y – kim są? Definicja

Chociaż granice pomiędzy pokoleniami są płynne i nie sposób wyznaczyć, kiedy dokładnie zaczyna się i kończy konkretna generacja, to za pokolenie milenialsów uznaje się osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem (choć niektórzy zawężają zakres do 1996). Ich rodzice urodzili się w okresie wyżu demograficznego, dlatego również osoby z pokolenia Y są licznie reprezentowane w społeczeństwie (demografia układa się falami). Grupę nazywaną pokoleniem milenium opisuje się również jako pokolenie cyfrowe z uwagi na łatwość – zwłaszcza w porównaniu do rodziców – z jaką zaadaptowali nowinki technologiczne i uczynili z nich część swojego życia.

Charakterystyka milenialsów

Chociaż starsi milenialsi pamiętają doskonale czasy, gdy nikt nie posiadał komputera osobistego czy smartfonu, to pokolenie to szybko oswoiło osiągnięcia techniki i w każdej dziedzinie życia korzystają z cyfrowych technologii. W Polskich warunkach oznacza to również wychowanie w gospodarce wolnorynkowej, co wpływa na ich priorytety i wzorce zachowań – cechują się przekonaniem o swojej wyjątkowości, sprawczości i możliwości kształtowania swojego życia. Przywiązują także większą wagę do jakości życia czy wyglądu i nie cenią tak wysoko, jak ich rodzice, tradycji, ciężkiej pracy i stabilności.

Zobacz też:  Jak zostać opiekunką do dzieci: Krok po kroku

Milenialsi to obywatele Europy!

Większość doświadczeń życiowych pokolenia Y pochodzi z okresu po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, co oznacza, że produkty zza granicy czy możliwość swobodnego podróżowania po świecie są całkowicie powszechne i stanowią ważną część ich tożsamości. Często porównują poziom życia pomiędzy sobą i swoimi rówieśnikami mieszkającymi na Zachodzie i emigracja nie stanowi dla nich większego wyzwania. Chociaż dłużej mieszkają z rodzicami niż poprzednie pokolenia i rzadziej oraz później kupują nieruchomości na własność, to jakość ich życia można uznać generalnie za lepszą od pokolenia X czy poprzednich.

Młodsze pokolenie to również inne środki komunikacji

Jedną z różnic pomiędzy pokoleniem Y i poprzednią generacją jest sposób korzystania z mediów oraz zdobywanie informacji. Milenialsi są o wiele mniej skłonni do korzystania z tradycyjnych środków masowego przekazu – zwykle nie oglądają telewizji, rzadziej słuchają radia i nie czytają gazet. Rzadziej kierują się głosem autorytetów, a częściej „myśleniem samodzielnym”, poddając się pod wpływy influencerów i zamykając się we własnych bańkach informacyjnych. Dla większości głównym źródłem informacji są media społecznościowe, co z jednej strony pozwala im czuć się częścią „globalnej wioski”, ale z drugiej znacząco zwiększa narażenie na tzw. fake newsy i niesprawdzone informacje, które mogą wprowadzać w błąd.

Przedstawiciele pokolenia Y na rynku pracy

Jednym z miejsc, gdzie najczęściej odczuwalne były różnice pomiędzy przedstawicielami generacji X i pokolenia milenialsów, jest praca. To właśnie tam najczęściej dochodziło do tarć pomiędzy osobami urodzonymi w latach 1965–1979 a pokoleniem Y. Ci pierwsi wpojony mają kult ciężkiej pracy i przykładają dużą wagę do sumienności, rzetelności, a także chętniej zostają po godzinach czy pracują w dni wolne. Milenialsi są grupą, która na piedestale stawia rozwój osobisty oraz balans pomiędzy życiem zawodowym i osobistym. Wysokie mniemanie o sobie widoczne wśród milenialsów oraz niechęć do kompromisów z uwagi na pracę była szokująca dla generacji ich rodziców – do czasu wejścia na rynek pracy pokolenia Z.

Zobacz też:  Jak wygląda praca optyka w salonie optycznym?

Zarządzanie pokoleniem Y – wyzwanie dla dyrektorów i liderów

Przedstawiciele pokolenia X (urodzeni w latach 1965–1979) oraz poprzednich przyzwyczaili się do pewnych stałych elementów strategii, które przez dekady przynosiły dobre rezultaty w podejściu do podwładnych. W kontakcie z następną generacją okazują się one bezskuteczne, co często kończy się frustracją przełożonych. Wystarczy jednak zrozumieć priorytety i motywacje milenialsów, aby skuteczniej korzystać z ich potencjału do osiągania zakładanych celów. Zamiast sztywno trzymać się starych wartości i metod, warto wykazać się elastycznością i zrozumieniem, aby ułatwić pokoleniu Y integrację z zespołem. Uważne słuchanie, wprowadzanie sugestii w życie, otwartość na nowe rozwiązania i eksperymenty, odpowiednia motywacja czy pytanie o opinie – pozwolą wyciągnąć z milenialsów znacznie więcej.

Jakimi liderami są starsi i młodsi milenialsi?

Chociaż pokolenie Y dopiero zaczyna pojawiać się w kadrze kierowniczej, to wśród osób mających możliwość współpracy z nimi przeważają zdecydowanie pozytywne opinie. Milenialsi nie tylko mogą pochwalić się lepszym wykształceniem, czy umiejętnościami językowymi, ale przede wszystkim wyróżniają się otwartością na nowe idee czy rozwiązania. Poza tym, lepiej rozumieją, że każdy z nas jest inny i możemy mieć różne potrzeby i oczekiwania, dzięki czemu potrafią znaleźć wspólny język właściwie z każdym – przedstawicielem pokolenia X, Z czy baby boomers. To z kolei bardzo dobrze wpływa na atmosferę w miejscu pracy i wydajność każdego z pracowników.

Milenialsi vs pokolenie X – jak postrzegają ich sprzedawcy?

Jakimi klientami jest podgrupa klientów z pokolenia Y? Z jednej strony są o wiele bardziej skłonni do wydatków, a znacznie rzadziej oszczędzają i odkładają konsumpcję na później. To cieszy sprzedawców, ale z drugiej strony rodzi wyzwania, gdyż pokolenie Y kupuje inne produkty i wyżej stawia usługi, towary luksusowe i rozrywkę, niż ich rodzice. Mniej natomiast wydaje na produkty do domu, mniej inwestuje czy mniejszą wagę przykłada do dóbr trwałych. Te realia są wyzwaniem dla handlowców, ale adaptacja do wymagań i potrzeb milenialsów może im się opłacać, z uwagi na większą skłonność do wydawania pieniędzy wśród przedstawicieli tego pokolenia.

Zobacz też:  Czym jest PIT-B?

Czego można oczekiwać po millenialsach w sferze uczuciowej?

Tu również mamy do czynienia z ogromną zmianą w porównaniu z innymi pokoleniami. Milenialsi mają większą skłonność do odchodzenia od tradycyjnych wartości i ról społecznych. Jak pokazują dostępne raporty, o wiele większy jest wśród nich odsetek osób żyjących bez ślubu, nierzadko mają na swoim koncie już kilka czy kilkanaście związków. Wśród osób z tego pokolenia więcej również samotnych rodziców, co powoduje, że ich dzieci dorastają same, bez opieki obojga rodziców, co utrwala taki model w społeczeństwie (ma ogromny wpływ na kształtowanie się wzorców w pokoleniu Z). Relatywnie niewiele osób w tej grupie decyduje się na stałą relację – a już szczególnie przed 30.-35. rokiem życia, a jeszcze mniejszej liczbie uda się taką zbudować.

Wyzwania stojące przed milenialsami

Spora część spośród osób urodzonych w latach 1980–1996 nie wie, czym tak naprawdę jest recesja – szczególnie wśród wychowanych w naszym kraju, który kryzys finansowy lat 2007–2008 przeszedł z zaledwie lekkim spowolnieniem. Niestety wiele wskazuje na to, że zaczynający się właśnie kolejny kryzys gospodarczy nie tylko potrwa dłużej, ale również nie ominie Polski. Będzie to swoistym sprawdzianem dla mądrości pokolenia Y, przyzwyczajonego do ciągłej prosperity. Ponadto przedstawiciele milenialsów zaczną obejmować najwyższe i najbardziej odpowiedzialne stanowiska w firmach i administracji rządowej, a niektórzy z nich zaczną wchodzić w jesień życia. Brak stałej relacji może sprawić, że będą mierzyć się z samotnością.

Milenialsi to określenie obejmujące osoby urodzone w ostatnich dwóch dekadach XX wieku, które pod wieloma względami mocno różnią się od swoich rodziców. Grupa ta częściej i chętniej korzysta z nowych technologii, jest bardziej otwarta i tolerancyjna, ale również bardziej niecierpliwa i niestabilna. Już wkrótce jednak to właśnie milenialsi będą najliczniejszą grupą na rynku pracy i będą wpływali na najważniejsze wydarzenia polityczne.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *