Praca w korporacji. Jak pracuje się w dużej firmie?

Międzynarodowe w korporacje już od dawno wpisały się w polski rynek pracy. Dotyczy to zwłaszcza dużych miast jak Warszawa, Kraków czy Wrocław. Na czym polega praca w korporacji? Czy jest tak straszna, jak się o niej mówi?

Dla wielu młodych osób praca w korporacji wiąże się z marzeniami, ale też z obawami. Studenci liczą na pracę w dużej, międzynarodowej firmie, ponieważ gwarantuje to wysokie zarobki, stabilność zatrudniania i liczne benefity pracownicze. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, jakie właściwie mają obowiązki pracownicy korporacji.

Praca w korporacji – na czym polega?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw zdefiniować, czym właściwie jest korporacja. Tak nazywa się duże firmy o zasięgu globalnym. Mają one osobowość prawną i często duży udział kapitału zagranicznego. Pracodawcami, których zalicza się do korporacji, są na przykład amerykańskie Amazon i IBM albo z drugiej strony globu koreańskie LG i Samsung.

Cechy charakterystyczne pracy w korporacji

Praca w korporacji zazwyczaj kojarzy się z biurowcami z dużymi oknami, w których mnóstwo mocno zaangażowanych osób robi coś przy komputerach. Kolejnymi charakterystycznymi cechami tej formy zatrudnienia są standaryzowane godziny praca (zazwyczaj od 9 do 17), ale też wyrabianie nadgodzin. Praca w korporacji to też stanowiska służbowe o angielskim brzmieniu (np. senior account manager), imprezy integracyjne i benefity oraz liczne spotkania (meetingi) z innymi pracownikami. Istnieje też pewien specjalny korporacyjny slang, którym porozumiewają się osoby zatrudnione w korporacjach. Ważne w tych firmach jest zorientowanie na cele, od których osiągnięcie zależą podwyżki, awanse i premię.

Zobacz też:  Wypowiedzenie umowy o pracę w trybie natychmiastowym: jak to zrobić krok po kroku

Co trzeba robić w korporacji?

W praktyce owo osiąganie celów sprowadza się do skrupulatnym wypełnianiu zadań zleconych przez przełożonych. Wszystko trzeba raportować do góry, rozliczając się z efektywności swojej pracy. Zadania mogą być bardzo różne, wszystko zależy od stanowiska. Większość z nich wykonuje się na komputerze za pomocą programów biurowych lub specjalistycznego oprogramowania. Kolejnym obowiązkiem pracownika korporacji jest chodzenie na spotkania, na których ustala się tryb pracy lub robi burzę mózgów.

Praca w korporacji – stanowiska

Istnieje bardzo wiele stanowisk pracy w korporacjach. Niektórzy pracownicy korporacji to marketingowcy, inni obsługują klienta, a jeszcze inni są członkami kadry zarządzającej. Pośrednikami pomiędzy nimi są managerowie i team leaderzy, którzy odpowiadają mniej więcej stanowisku kierownika i brygadzisty w bardziej staroświeckich firmach. Na tym jednak świat pracy w korpo się nie kończy. Znajdują w nich zatrudnienie także księgowi, tłumacze, programiści i inni specjaliści IT oraz analitycy i inne osoby wysoko wykwalifikowane. Do korporacji chętnie zatrudnieni są absolwenci takich jak marketing i zarządzanie czy psychologia, zwłaszcza do działów HR.

Praca w korporacji – zarobki

Zarobki w korporacjach są bardzo zróżnicowane, ale na ogół wyższe niż w małej firmie. Młodzi pracownicy, którzy zostają zatrudnieni świeżo po studiach lub odbyciu stażu muszą liczyć się z pieniędzmi nie wiele wyższymi niż płaca minimalna. Awanse w korporacjach zazwyczaj są jednak dość szybkie. Specjalista zarabia między 4 000 a 8 000 tysięcy złotych brutto, a kadra zarządzająca może liczyć na kwotę pięciocyfrową. Przeciętne pensję na poszczególnych stanowiskach wyglądają następująco:

  • przedstawiciel handlowy – 4 500 zł brutto,
  • starszy księgowy – 5100 zł brutto,
  • analityk biznesowy – 6050 zł brutto,
  • programista – 7 780 zł brutto,
  • key account manager – 9 790 zł brutto,
  • dyrektor finansowy – 19 240 zł brutto.

Dodatkowo pracownicy mogą liczyć na różne dodatkowe korzyści jak na przykład kartę multisport, prywatne ubezpieczenie zdrowotne, bezpłatne zajęcia z języków oraz zależną od podejścia do pracy premię.

Praca w korporacji – wady i zalety

Wiele mówi się o wadach pracy w korporacji, ale równie dużo mówi się o jej zaletach. Pracę w dużych firmach nie można jednoznacznie określić jako dobrą lub złą. Warto poznać jej wady i zalety, zanim podejmie się decyzję o zaaplikowaniu do korporacji.

Zalety pracy w korporacji

Wśród licznych zalet pracy w korporacji można wymienić przede wszystkim spory prestiż związany z pracą w międzynarodowej firmie. Do tego dochodzi kontakt z ludźmi z całego świata, a więc możliwość poszerzenia znajomości języka angielskiego, duże możliwości rozwoju, a w perspektywie też zarobki. Kolejną zaletą jest stały czas pracy, co prawda często poszerzany o nadgodziny, ale z reguły płatne. Nie bez znaczenia jest też możliwość pracy zdalnej, którą wprowadza coraz większa ilość firm, zwłaszcza od czasów pandemii. Nie wolno zapominać też o stabilnym zatrudnieniu oraz licznych benefitach w tym dofinansowaniu do zajęć z języków obcych.

Wady pracy w korporacji

Niestety w opozycji do licznych zalet pracy w korporacji, stoją równie liczne wady. Pierwszą są ogromne naciski ze strony kierownictwa na dawanie z siebie wszystkiego firmie. Taka jest już korporacyjna kultura pracy, że oczekuje się pełnego oddania dla pracodawcy. Nie ma więc mowy na przykład o rozwijaniu własnej firmy po godzinach. Wolnego czasu może być zresztą bardzo mało, a to z uwagi na nadgodziny, obowiązkowe imprezy integracyjne czy inne narzucane przez pracodawcę obowiązki dodatkowe. Kolejną wadą pracy w korporacji jest ścisły system hierarchiczny, jaki typowo w nich panuje. Jest to struktura społeczna, w której relacje kształtują się pionowo, a więc zawsze ktoś jest wyżej, a ktoś niżej. Rodzi to pole do rywalizacji i sprawia, że w korporacji trudniej zawiązywać przyjacielskie stosunki ze współpracownikami niż w małej firmie. Przeszkodą w tym mogą też być sztywne reguły, takie jak na przykład ściśle ustalony dress-code, którego nieprzestrzeganie jest niemile widziane.

Jedni mówią, że żeby pracować w korporacji, trzeba zaprzedać duszę diabłu, inni oddaliby wiele choćby za możliwość udziału w rekrutacji do jednej z międzynarodowych firm. Zalety i wady pracy w dużej firmie to temat rzeka. Musisz samemu odpowiedzieć sobie na pytanie, na czym Ci zależy w pracy, aby móc podjąć decyzję czy odnajdziesz się do takiej organizacji.

Zobacz też:  Różnice między umową o pracę a umową zlecenia - kluczowe aspekty

Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *