Praca w sklepie internetowym, czyli obsługa strony i klientów

By sklep internetowy mógł działać właściwie, muszą ze sobą współgrać dwa główne obszary – obsługa klienta i prowadzenie strony. W sprzedaży online mają one równorzędne znaczenie i są od siebie ściśle uzależnione.

Prowadzenie sklepu internetowego jeszcze dwie dekady temu było domeną nielicznych przedsiębiorców. Dziś jest tak powszechne jak tradycyjne formy handlu. Sprzedaż online prowadzą zarówno małe, jednoosobowe firmy, jak i duże sieci handlowe. Dlatego znalezienie zatrudnienia w branży e-commerce w trzeciej dekadzie XXI wieku nie jest szczególnie trudne. Przed wysłaniem CV do sklepu internetowego, warto jednak dowiedzieć się, czym różni się praca w małej i dużej firmie, zapoznać się z opisami stanowisk i sprawdzić przedziały wynagrodzeń. Wszystkie te informacje znajdziesz w poniższym artykule.

Na czym polega obsługa sklepu internetowego?

Praca w sklepie internetowym znacznie różni się od pracy w stacjonarnym markecie. Branża e-commerce stawia przed pracownikami zupełnie inne wyzwania niż przed personelem zajmującym się tradycyjną sprzedażą. Ich wizytówką w sieci nie jest schludny wygląd, odpowiedni strój i estetyczne rozmieszczenie towarów na półkach, lecz atrakcyjny layout strony, przykuwające wzrok grafiki oraz starannie przygotowane opisy produktów.

Jak wspomniano już na wstępie, ze wszystkich obowiązków pracowników sklepów internetowych można wydzielić na dwa główne obszary. Pierwszy z nich obejmuje telefoniczną i mailową obsługę klienta, na którą składa się:

  • przyjmowanie zamówień,
  • odpowiadanie na pytania,
  • pomaganie w odnalezieniu na stronie pożądanych produktów,
  • obsługa reklamacji i zwrotów,
  • przyjmowanie skarg i zażaleń niezadowolonych konsumentów.

Drugi to obsługa strony internetowej, za pośrednictwem której klienci dokonują zakupów online. Do zadań osób prowadzących serwis należy:

  • wprowadzanie informacji o sklepie i jego asortymencie,
  • dbanie o wygląd i przejrzystość strony,
  • aktualizowanie informacji na stronie głównej,
  • dodawanie, edytowanie i usuwanie ofert,
  • przygotowywanie opisów produktów i kategorii,
  • obróbka zdjęć i przygotowywanie materiałów graficznych,
  • zarządzanie bazą klientów i drzewem kategorii,
  • prowadzenie analiz i monitorowanie sprzedaży,
  • sporządzanie raportów i statystyk,
  • wsparcie techniczne i programistyczne.
Zobacz też:  Jak napisać cv student do pierwszej pracy zawodowej po studiach

Na styku obydwu tych obszarów można umieścić trzecią grupę pracowników, którzy są odpowiedzialni za akcje marketingowe i komunikację w social mediach. Osoby te zajmują się tworzeniem i udostępnianiem atrakcyjnego contentu (w szczególności reklam i postów sprzedażowych) na temat asortymentu sklepu internetowego, a także rozsyłaniem newsletterów oraz odpowiadaniem na komentarze i wiadomości prywatne.

Kim są pracownicy branży e-commerce?

Wraz z rozwojem handlu elektronicznego rozwinął się szereg nowych, nieznanych wcześniej zawodów. Niektóre z nich są trudne tylko z nazwy, inne wymagają ścisłej i specjalistycznej wiedzy. Na zespół zajmujący się obsługą sklepu internetowego składają się głównie specjaliści w zakresie sprzedaży, marketingu, tworzenia oraz pozycjonowania treści w Internecie, a także analitycy, projektanci i programiści. Nazwy i zakresy ich stanowisk mogą się nieznacznie różnić, zwykle jednak w poczet pracowników sklepu internetowego wchodzą następujące osoby:

  • Doradcy klienta, których zadaniem jest utrzymywanie jak najlepszych relacji z kupującymi i udzielanie im jak najbardziej wyczerpujących odpowiedzi;
  • Specjaliści SEM/SEO zajmujący się pozycjonowaniem serwisu, by produkty oferowane przez sklep pojawiały się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania;
  • SEO Copywriterzy tworzący odpowiednio zoptymalizowane opisy produktów i kategorii;
  • Specjaliści Google Ads odpowiedzialni za reklamy w Google;
  • Specjaliści UX i UX Designerzy, którzy mają uczynić ścieżkę zakupową jak najłatwiejszą i jak najprzyjemniejszą dla klientów;
  • Specjaliści ds. Content Marketingu i Social Media Managerowie planujący i tworzący angażujące treści, których celem jest zwiększenie sprzedaży i zbudowanie społeczności przywiązanej do marki;
  • Programiści sprawujący opiekę nad systemem CMS i całym oprogramowaniem;
  • Traffic Managerowie odpowiedzialni za śledzenie ruchu na stronie;
  • Graficy zajmujący się tworzeniem i obróbką materiałów wizualnych na stronę;
  • Project Managerowie kierujący dużymi kampaniami i projektami;
  • Managerowie Działów odpowiedzialni za poszczególne kategorie sklepu internetowego.

Ze strukturą wypełnioną powyższymi stanowiskami spotkamy się raczej w dużych serwisach. W mniejszych pracę doradcy klienta, twórcy treści i grafik oraz social media managera wykonuje zwykle jedna osoba, a resztę zleca się agencjom i podwykonawcom specjalizującym się w wyszczególnionych dziedzinach.

Zobacz też:  Karta ewidencji czasu pracy pracownika - jak prowadzić poprawnie w 2023 roku?

W każdym sklepie internetowym zatrudnia się także grono pracowników niezwiązanych ściśle ze sprzedażą czy pracą w Internecie. Są to m.in. księgowi, kosztorysanci, logistycy, recepcjoniści i prawnicy oraz obsługa magazynu.

Ile zarabia pracownik sklepu internetowego?

Trudno jednoznacznie określić, ile zarabiają pracownicy sklepów internetowych.

Poziom wynagrodzenia zależy w dużej mierze od stopnia specjalizacji i znajomości obsługi narzędzi umożliwiających zarządzanie treścią oraz analizowanie potrzeb i zachowań klientów.

W sklepach internetowych możemy spotkać się z popularnymi w korporacjach stopniami awansu, a więc z podziałem na juniorów, seniorów i specjalistów średniego szczebla. Osoby na stanowiskach juniorskich mogą otrzymywać pensje zaczynające się od 2800 złotych brutto za miesiąc pracy. Najbardziej doświadczeni Project Managerowie są natomiast w stanie osiągnąć zarobki nawet do 20 000 złotych.

Praca w sklepie internetowym – gdzie jej szukać?

Wpisując w wyszukiwarkę hasło „praca sklep internetowy”, z pewnością znajdziemy wiele interesujących ogłoszeń. Można ich też szukać w popularnych serwisach z ofertami pracy, gdzie pracodawcy z tej branży chętnie je zamieszają. Dobrym pomysłem będzie także dołączanie do grup w mediach społecznościowych, które zrzeszają osoby zainteresowane pracą w Internecie. Nie zaszkodzi także zaglądanie na oficjalne strony sklepów, w których chcielibyśmy pracować. Większość z nich posiada podstronę o nazwie „kariera” czy „praca”, gdzie publikuje informacje o dostępnych wakatach.


Marcin Szymański

Specjalista w branży HR, poza pracą interesuje się socjologią. Zajmuje go struktura zatrudnienia w Polsce oraz motywacje pracowników do wybrania danej ścieżki zawodowej.

Opublikuj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *